Sleutelcompetentie: burgerschap
De burgerschapscompetentie bestaat uit zeven bouwstenen.
Identiteit
In de eerste bouwsteen staat het concept identiteit centraal. De kenmerkende dynamiek en gelaagdheid van (eigen) identiteiten komen aan bod. Daarnaast gaat de aandacht naar de impact van identiteit op relaties. De leerlingen onderscheiden zowel persoonlijke identiteit als groepsidentiteit en onderzoeken hoe verschillende lagen van identiteiten elkaar beïnvloeden aan de hand van concepten zoals verbondenheid, solidariteit, discriminatie en wij-zij-denken.
Diversiteit in de klas
De tweede bouwsteen betreft het omgaan met diversiteit in het samenleven en samenwerken. Hierbij horen basisvaardigheden zoals constructief denken en handelen op basis van wederkerigheid en gepast reageren op uitsluitingsgedrag. De leerlingen leren daarbij kritisch reflecteren over de voordelen en de uitdagingen verbonden aan diversiteit. Ook de mechanismen achter onverdraagzaamheid, discriminatie en racisme komen hier aan bod, zowel op basis van historische als actuele voorbeelden.
Leerlingen gaan in dialoog
De volgende bouwsteen omvat het geïnformeerd, beargumenteerd en constructief in dialoog gaan met elkaar. Leerlingen komen op voor hun eigen opvattingen en belangen. Ze leren hoe ze hun eigen mening kunnen onderbouwen en goed kunnen argumenteren. Ze leren het onderscheid maken tussen feiten en mening, realiteit en fictie. Ze leren ook hoe ze drogredeneringen kunnen doorprikken.
Deel zijn van onze samenleving
De vierde bouwsteen betreft het actief participeren aan de samenleving, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen binnen de rechtsstaat. De leerlingen ontwikkelen hierbij het vermogen om zich voor de publieke zaak in te zetten, om solidariteit aan de dag te leggen en belangstelling te tonen voor het oplossen van problemen die een plaatselijke of grotere gemeenschap raken. Daarbij krijgen de leerlingen kennis mee over de rol en verantwoordelijkheden van individuen en groepen zoals vrijwilligers, verenigingen en middenveldorganisaties. Ook leren ze over inspraak, participatie en besluitvorming.
Aandacht voor duurzaamheid
Leerlingen moeten ten vijfde ook inzicht hebben in de wederzijdse invloed tussen maatschappelijke domeinen en ontwikkelingen en de impact ervan op de (globale) samenleving. Belangrijk hierbij is dat leerlingen inzicht krijgen in de complexiteit en verwevenheid van duurzaamheidskwesties. Daarbij gaan leerlingen kritisch reflecteren over duurzame ontwikkeling en de methodiek van systeemdenken toepassen op duurzaamheidskwesties. De beoogde attitude is het handelen met het oog op duurzame ontwikkeling.
Leren over ons politiek systeem
Daarnaast komt democratische besluitvorming op lokaal, nationaal en internationaal niveau onder de aandacht. Het gaat hier over de organisatie en werking van het politieke systeem. Thema’s die hier aan bod komen zijn overheden en macht, breuklijnen en ideologieën, politieke partijen en verkiezingen. Ook besteden de leerlingen aandacht aan de randvoorwaarden om te kunnen spreken van democratische besluitvorming, zoals transparantie en persvrijheid.
Belang van democratie
Met de laatste bouwsteen krijgen leerlingen inzicht in de democratische principes en de democratische cultuur. De focus ligt hierbij op mensen- en kinderrechten, sociale rechtvaardigheid, de welvaartsstaat, de rechtsstaat en de werking van het rechtssysteem.
Meer informatie en lesmateriaal over sleutelcompetenties
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Klik door voor heldere informatie bij de competenties.
-
De Kostwinners: Wat-je-nog-liggen-hadGPT
Deze website zorgt ervoor dat jij nooit nog restjes weggooit!
Zit jouw koelkast ook vol restjes, overrijpe, half-opgegeten of gewoon vergeten ingrediënten? No worries: wat-je-nog-liggen-hadGPT bedenkt unieke recepten met alles wat jij hebt, zodat …
Website -
Jens Dendoncker: Getuigenis
'Toen ik voor het eerst zo diep zat, was ik ervan overtuigd dat het nooit zou weggaan. En dat is wel gebeurd.'
Als het even donker wordt … Comedian en presentator Jens Dendoncker weet wat er dan gebeurt. Hij zat in de secundaire school toen het …
Video -
Creatief en actief omgaan met welbevinden en sociale vaardigheden: Workshops
In deze workshops staat de mentale gezondheid van kinderen én leerkrachten centraal.
Iedereen de handen uit de mouwen. Zo gaan we zelf aan de slag met handige tips rond psycho-educatie en doe-opdrachten a.d.h.v. verhalen, knutselen, …
tot, tot, , , , , tot, tot
Nascholing of activiteit -
HYLAS - Leerlingen laten proeven van beroepen
HYLAS - Leerlingen laten proeven van beroepen : in de klas, op de werkvloer én online.
Leerlingen (10 - 14 jaar) ontdekken zorg- en bouwsector met nieuwe leeromgeving!
Via leren op school, doen op de werkvloer en spelen van een online game …Website -
Achter de schermen: Tien tips
Hoe je vlot te profileren op al die sociale media en apps, daar geven je leerlingen zelf je maar wat graag advies over. Hun tips maken allicht elk webinar over het onderwerp overbodig. Maar om hun eigen welbevinden ook online op peil te houden, …
Downloadbaar lesmateriaal -
Budget Responsible: Financiële educatie voor jongeren
Ontdek op een speelse manier de financiële wereld en hoe je een budget kunt beheren. Budget Responsible is een internationaal project rond financiële educatie speciaal ontworpen voor jongeren, hun leerkrachten en ouders, die elk aan de …
Website -
Word geen geldezel: Sensibiliseringsvideo
Een geldezel stelt zijn rekening of bankkaart ter beschikking van criminelen, die het geld witwassen door het te versluizen tussen verschillende rekeningen. Dit sensibiliseringsfilmpje wil jongeren wijzen op de gevaren wijzen.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Praten met een kind over het nieuws: Zeven tips
Hoe kan je met kinderen praten over het nieuws zeker als het moeilijkere onderwerpen gaat, zoals bijvoorbeeld een oorlog met veel slachtoffers?
Naar aanleiding van de oorlog tussen Oekraïne en Rusland maakte Medianest deze pagina met tips hoe …
ArtikelLeerkracht, Ander -
COVID-19: Spelvorm
Een preventief COVID-19- spel voor jong en oud om zelf mee aan de slag te gaan.
Het spel laat de speler(s) aan de lijve ondervinden hoe het is om als kwetsbare persoon in aanraking te komen met het coronavirus of om alledaagse dingen te doen …
Downloadbaar lesmateriaal (79)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Informatie over gender in onderwijs en opvoeding: RoSa vzw
Er is steeds meer aandacht voor de invloed van gender, en terecht. Zeker in het onderwijs, waar kinderen en jongeren zich volop ontplooien en geleidelijk aan gevormd worden tot zelfstandige volwassenen, is gender een factor om rekening mee te …
Website -
Film en beeld in afstandsonderwijs
Wil je je leerlingen iets anders aanbieden dan Netflix en laten zien wat de alternatieven zijn? Wil je hen bedreven maken in de wetten van de film en de beeldtaal? Bekijk het aanbod.
Artikel -
Cultuurhuizen brengen aanbod naar je virtueel klaslokaal
Nu je met je klas geen museum meer kan bezoeken, geen schoolvoorstelling kan bijwonen of een workshop naar je klas kan halen, komen cultuurhuizen met originele oplossingen.
Online voorstellingen streamen, challenges rond kunst en virtueel door musea …
Artikel