Mediawijs: omgaan met media
Mediawijsheid is een verzameling van competenties, die je voor van alles kan inzetten. Als je mediawijs bent, kan je via media:
- je informeren;
- met anderen interageren;
- je amuseren;
- je verweren;
- inhoud creëren.
Het houdt in dat je over alle nodige kennis en vaardigheden beschikt om media te gebruiken én te begrijpen. Het Mediawijs Competentiemodel reikt je als leerkracht een aantal handvaten aan om samen met je leerlingen te werken aan mediawijsheid.
Ontdek er alles over op mediawijs.be/competentiemodel.
Zo leer jíj kinderen omgaan met media
Kinderen mediawijs maken is nuttig én noodzakelijk, op ieder onderwijsniveau, op elke leeftijd en in alle mogelijke vakken. Maar als leraar kan je vast een leidraad gebruiken. Welke competenties en vaardigheden moeten kinderen op iedere leeftijd gemiddeld onder de knie hebben? De Leerlijn Mediawijsheid zet het allemaal voor jou op een rijtje.
De Leerlijn geeft een overzicht van de belangrijkste mediawijze leerdoelen, gelinkt aan de sleutelcompetenties, eindtermen en het Mediawijs Competentiemodel. En dit van kleuters tot de derde graad secundair onderwijs.
Gebruik de Leerlijn als praktisch instrument om samen met je schoolteam:
- je mediawijze visie en beleid in te vullen;
- lesinhouden en lesmateriaal te selecteren;
- mediawijze activiteiten en uitstappen te organiseren;
- Ga er zelf mee aan de slag via mediawijs.be/leerlijn.
Hoe gaan kinderen zelf om met media?
Al van kleins af aan genieten kinderen van de leuke kanten van media. Hoe ouder ze worden, hoe meer ze kunnen en willen, maar hoe groter ook de risico’s zijn. Hoe gaan kinderen op elke leeftijd om met media? En wat moet jij daar als leraar over weten? We vatten het kort en krachtig voor je samen:
- Baby’s (0-3 jaar)
Eenvoudige, herkenbare beelden en geluiden trekken de aandacht van baby’s. De interactie met media gebeurt eerder spontaan en toevallig. Vanaf 2 jaar bootsen ze je gedrag na, dus ook de manier waarop je omgaat met media.
- Kleuters (4-6 jaar)
Kleuters verkennen media al spelenderwijs. Een helpende hand is daarbij welkom, want écht zelfstandig lukt dat nog niet. Als leraar kan je media samen met hen ontdekken en bespreken.
- Kinderen (7-9 jaar)
Kinderen worden een stuk zelfstandiger en vinden makkelijker hun weg bij het gebruik van media. Ze begeven zich stilaan ook online, waardoor er meer aandacht mag gaan naar kritisch omgaan met (sociale) media.
- Kinderen (10-12 jaar)
Op deze leeftijd weten kinderen al goed wat ze met welke media kunnen doen. Sociale contacten worden nóg belangrijker, en grenzen worden afgetast. Het ideale moment om te werken rond thema’s als cyberpesten of sexting.
- Tieners (13-15 jaar)
Tieners kiezen liefst zelf wat ze doen met media, waar en wanneer. Ze gebruiken media niet enkel als ontspanning, maar ook om informatie op te zoeken. Toch kunnen ze nog wat advies gebruiken om dat slim en kritisch aan te pakken.
- Tieners (16-18 jaar)
Oudere tieners stellen zich niet altijd vragen bij hun mediagebruik. Voor hen zijn media vooral een manier om te ontspannen en sociale contacten te onderhouden. Ook proberen ze via deze weg de actualiteit te volgen. Zorg ervoor dat de online wereld hen niets meer kan wijsmaken!
Nog meer informatie op:
Ontdek tips en advies voor leraren rond alle mogelijke mediawijze thema’s.
Help ouders met hun vragen over mediaopvoeding en laat hen kennismaken met MediaNest.
Bestel mediawijs materiaal, zoals lespakketten, affiches en brochures om te werken rond mediawijsheid in de klas.
Word op jouw school dé referentie rond mediawijsheid met onze opleiding tot mediacoach.
Doe samen met je klas mee met De Schaal van M en word de Meest Mediawijze Klas van Vlaanderen.
Krijg kant-en-klaar lesmateriaal en laat je leerlingen kennismaken met nieuws in de klas.
Ontdek mediawijze vormingen, online of in je buurt, en verdiep je in verschillende thema’s.
Wil je weten hoe het zit met je eigen mediawijsheid of die van je leerlingen? Doe de mediaprofieltest!
Enkele mediawijze thema’s:
- Cyberpesten
- Gaming
- Sociale media
- Relaties en online seksualtiteit
- Online privacy
- (nep)nieuws- en informatiegeletterdheid
- ...
-
Sextoooh: Educational platform sexting and gender stereotypes
An educational platform from Child Focus on sexting and gender stereotypes where three methods are discussed.
Translated by
Website -
Online identity and behavior of young people: Research report
Pimento researched the online world of Flemish young people through surveys and interviews with more than a thousand young people.
- What are young people doing online?
- Are they the same online as offline?
- When do they take a screenshot of a photo? …
Translated by
Article -
Online world of young people: Infographics
Discover figures about the online behavior and online identity of Flemish young people. What about your group of young people? Do your own research and compare.
- What does the average young person do online?
- How many hours a day are young people …
Translated by
Downloadable resource (6) -
Resilient on the Web 3: Online identity
With the WOW³ bundle you will work interactively and playfully with young people around online identity. Together you zoom in on the themes online vs. offline world, the online image, your online self-image and digital balance.
Living in the digital …
Translated by
Downloadable resource (3) -
Resilient on the Web 2: Cyberbullying, hate speech and netiquette
Free digital work methods on cyberbullying, online hate speech and netiquette.
With this free bundle of work methods on cyberbullying, netiquette and hate speech you can make young people resilient on the web.
You teach young people:
- think about their …
Translated by
Downloadable resource (10) -
Friend Zone: Online Escape Game
In collaboration with IBM, Child Focus and Luca, Technopolis developed a unique online escape game for classes. A new social media platform and hidden IP addresses are the subject of a digital and social ordeal that reflects the world of young …
Translated by
Announcement (8) -
Digital Balance: Teaching Idea
This teaching idea is based on the digital balance model. We make students more aware of digital balance through a number of cooperative teaching activities.
Translated by
Downloadable resource -
Talking about sexting: Teaching pack
Where young people used to meet in a secret place to explore each other's bodies or send letters, this can now also be done online from a smartphone or laptop.
Sexting also goes without problems for most young people. However, there are situations …
Translated by
Downloadable resource (5) -
Media literacy: Learning path
The Media Literacy Learning Line summarizes which media literacy competencies an average child should develop at every age. She gives substance to the final objectives and curricula according to the framework of the Mediawijs Competency Model. A …
Translated by
Downloadable resource (43)