Leerlingenevaluatie binnen het deeltijds kunstonderwijs

Op deze pagina kan je je een eigen weg banen doorheen het onderzoek omtrent leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Op de website van Onderwijs Vlaanderen vind je meer duiding over het opzet van het onderzoek. 

In dit rapport onderzochten medewerkers van UCLL (Erik Schrooten) en KUL HIVA (Evelien Storme en Lode Vermeersch) in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming in 2022-2023 het thema leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs.

  • Wil je al eens kort snuisteren in het rapport of heb je (nog) geen tijd om het hele dossier te lezen?
    Neem dan zeker een kijkje in de samenvatting.
  • Zin in lectuur en nieuwsgierig naar het volledige rapport?
    Lees dan het volledige onderzoek

Gebruik in jouw academie

Ontdek met welke implementatieroutes je de inzichten van het onderzoeksrapport concreet kan maken in je academie:

  1. Evalueren in de klas: gericht op de evaluatiepraktijk van de individuele leraar
  2. Evalueren vanuit een visie: gericht op het ontwikkelen van het academiebeleid over leerlingenevaluatie
  3. Evaluatie bijsturen: gericht op het voort ontwikkelen van het huidige academiebeleid over leerlingenevaluatie

Het onderzoek

  • Oriënteren

Wil je eerst oriënteren, dan kan je in de inleiding de achtergrond, de structuur, de inhouden en de doelgroep van dit onderzoek lezen.

  • Veelgestelde vragen 

Wil je antwoorden krijgen op veelgestelde vragen over evalueren in kunstonderwijs en enkele evaluatie-instrumenten ontdekken die bij de vraag passen, dan kan je in het transparante overzicht aan vragen duiken of onmiddellijk door alle vragen grasduinen.

  • Cartografie

Wil je weten hoe de onderzoekers naar de evaluatie-instrumenten kijken die nu in het deeltijds kunstonderwijs gebruikt worden, lees dan de cartografie

  • Literatuurstudie

Wil je wetenschappelijke achtergrondinformatie hebben over evalueren in kunstonderwijs, lees dan de literatuurstudie van dit onderzoek. 

  • Implementatieroutes

Wil je ontdekken hoe je de inzichten van dit onderzoek in de praktijk kan brengen, kies dan een van onze implementatieroutes

  • Aanbevelingen

Wil je te weten komen welke suggesties de onderzoekers aan leraren, directies, pedagogische begeleidingsdiensten en de overheid geven, lees dan de aanbevelingen.  

  • Methodologie

Wil je achterhalen hoe de onderzoekers hun onderzoek opbouwden en tot deze resultaten gekomen zijn, lees dan de methodologie

Meer

We verzamelden voor jou naast onderzoeksmateriaal ook leermiddelen op KlasCement gemaakt rond evaluatie in het dko.

 

Door Elien Deley | Bijgewerkt:
Getty Images