Leerlingenevaluatie binnen het deeltijds kunstonderwijs
Op deze pagina kan je je een eigen weg banen doorheen het onderzoek omtrent leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Op de website van Onderwijs Vlaanderen vind je meer duiding over het opzet van het onderzoek.
In dit rapport onderzochten medewerkers van UCLL (Erik Schrooten) en KUL HIVA (Evelien Storme en Lode Vermeersch) in opdracht van het Departement Onderwijs en Vorming in 2022-2023 het thema leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs.
- Wil je al eens kort snuisteren in het rapport of heb je (nog) geen tijd om het hele dossier te lezen?
Neem dan zeker een kijkje in de samenvatting. - Zin in lectuur en nieuwsgierig naar het volledige rapport?
Lees dan het volledige onderzoek.
Gebruik in jouw academie
Ontdek met welke implementatieroutes je de inzichten van het onderzoeksrapport concreet kan maken in je academie:
- Evalueren in de klas: gericht op de evaluatiepraktijk van de individuele leraar
- Evalueren vanuit een visie: gericht op het ontwikkelen van het academiebeleid over leerlingenevaluatie
- Evaluatie bijsturen: gericht op het voort ontwikkelen van het huidige academiebeleid over leerlingenevaluatie
Het onderzoek
- Oriënteren
Wil je eerst oriënteren, dan kan je in de inleiding de achtergrond, de structuur, de inhouden en de doelgroep van dit onderzoek lezen.
- Veelgestelde vragen
Wil je antwoorden krijgen op veelgestelde vragen over evalueren in kunstonderwijs en enkele evaluatie-instrumenten ontdekken die bij de vraag passen, dan kan je in het transparante overzicht aan vragen duiken of onmiddellijk door alle vragen grasduinen.
- Cartografie
Wil je weten hoe de onderzoekers naar de evaluatie-instrumenten kijken die nu in het deeltijds kunstonderwijs gebruikt worden, lees dan de cartografie.
- Literatuurstudie
Wil je wetenschappelijke achtergrondinformatie hebben over evalueren in kunstonderwijs, lees dan de literatuurstudie van dit onderzoek.
- Implementatieroutes
Wil je ontdekken hoe je de inzichten van dit onderzoek in de praktijk kan brengen, kies dan een van onze implementatieroutes.
- Aanbevelingen
Wil je te weten komen welke suggesties de onderzoekers aan leraren, directies, pedagogische begeleidingsdiensten en de overheid geven, lees dan de aanbevelingen.
- Methodologie
Wil je achterhalen hoe de onderzoekers hun onderzoek opbouwden en tot deze resultaten gekomen zijn, lees dan de methodologie.
Meer
We verzamelden voor jou naast onderzoeksmateriaal ook leermiddelen op KlasCement gemaakt rond evaluatie in het dko.
-
Leerlingenevaluatie in het dko: Inleiding
In dit leermiddel vind je de inleiding van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst, waarin de context van het onderzoek wordt toegelicht, bestaande uit:
- de achtergrond van het onderzoek: evaluatie in evolutie;
- de inhoud van het onderzoek: het …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Leerlingenevaluatie in het dko: Cartografie
In dit leermiddel vind je de cartografie van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst.
- Wie zijn de evaluatoren?
- Wie zijn de geëvalueerden?
- Wanneer wordt er geëvalueerd?
- Wat is de inhoud van de evaluatie-instrumenten?
- Wat is de context …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Leerlingenevaluatie in het dko: Implementatieroutes
In dit leermiddel vind je de implementatieroutes van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst.
- Implementatieroute 1: evalueren in de klas
- Implementatieroute 2: evalueren vanuit een visie
- Implementatieroute 3: evaluatie bijsturen
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Leerlingenevaluatie in het dko: Literatuurstudie
In dit leermiddel vind je de literatuurstudie van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst.
- Literatuurstudie: doel en opbouw
- Leerlingen evalueren in het deeltijds kunstonderwijs: wat verwacht de overheid?
- Wat is evalueren? Wat is …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Leerlingenevaluatie in het dko: Aanbevelingen
In dit leermiddel vind je de aanbevelingen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst.
- Bewust evalueren
- De visie op leerlingenevaluatie intern communiceren en koppelen aan een strategisch en operationeel beleid
- De waarde en bedoeling van …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Leerlingenevaluatie in het dko: Methodologie
In dit leermiddel vind je de methodologie van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst.
- Inleiding
- Literatuurstudie over leerlingenevaluatie in het kunstonderwijs
- Cartografie van evaluatie-instrumenten in Vlaanderen
- Gesprekken met …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Leerlingenevaluatie in het dko: Veelgestelde vragen
In dit leermiddel vind je de volledige bundel met veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst.
Is dit niet overzichtelijk genoeg? Surf dan naar onze themapagina.
Algemeen: evalueren in kunstonderwijs
Vraag 1: Welke …ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Leerlingenevaluatie in het dko: Samenvatting
In dit leermiddel vind je de samenvatting van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst.
- Aanleiding en probleemstelling
- Onderzoeks- en ontwerpambitie
- Methodologie
- Leerlingenevaluatie: de basisbegrippen en hun samenhang
- Leerlingenevaluatie in het …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Leerlingenevaluatie in het dko: Volledig onderzoeksrapport
In dit leermiddel vind je het volledige rapport van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst.
Hieronder vind je de verschillende delen van het rapport.
- Inleiding
- Onderzoeksmethodologie
- Literatuurstudie
- Cartografie
- Implementatieroutes …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Hoe kan een academie de kwaliteit van het evaluatieproces bewaken?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de achttiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Hoe kan een academie een eigen visie op evalueren ontwikkelen?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de zeventiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Hoe kan je feedback en evaluatie van leerplandoelen doseren?
In dit leermiddel vind je het antwoord op de zestiende vraag in de reeks veelgestelde vragen van het onderzoeksrapport Evalueren is een kunst over leerlingenevaluatie in het deeltijds kunstonderwijs. Dit leermiddel handelt over …
ArtikelLeerkracht, Directie, …