Gezin en samenlevingsvormen: jouw lesmateriaal
Een goed draaiend gezin heeft stevige regels. Sommige ouders zijn wat strenger voor hun kroost, maar daardoor is de wederzijdse liefde niet minder groot. Hoe toon je op een leuke en creatieve manier aan de leerlingen hoe een gezin eruitziet? Want er zijn veel verschillende samenlevingsvormen.
Van eenoudergezin tot adoptiegezin
Ouders, broers, zussen, eventueel grootouders en huisdieren; ze kunnen allemaal tot je gezin behoren. Of na een scheiding kan een kind in een eenoudergezin of in een nieuw samengesteld gezin opgroeien. Kinderen wonen niet altijd bij hun biologische ouders, maar in een pleeggezin of bij een adoptiegezin.
Twee vaders of verschillende culturen
Er zijn natuurlijk ook gezinnen met twee vaders of twee moeders aan het roer. In sommige gezinnen komen de partners uit verschillende culturen.
Besteed jij aandacht aan de verschillende soorten gezinnen waarin je leerlingen opgroeien? Laat je inspireren door onderstaand materiaal. Het komt misschien wel van pas op de Internationale Dag van het Gezin. Die valt op 15 mei.
-
De kracht van samenwerken met álle ouders aan de taalontwikkeling van hun kinderen: Kleutergewijs
Hoe kunnen we ouders ondersteunen om rijke talige interacties aan te gaan met hun kinderen, in de thuistaal, om zo de schoolse taalvaardigheid van hun kind te bevorderen?
Lees in dit artikel van Kleutergewijs hoe een Brusselse school en Ligo …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Algoritmes en AI in de onderwijscontext: Een studie naar de perceptie, mening en houding van leerlingen en ouders in Vlaanderen
Elk jaar voert het kenniscentrum een monitoring uit waarbij ze via een grootschalige bevraging de attitudes van relevante stakeholders bevraagt in een context waar algoritmes zouden kunnen worden toegepast. Dit jaar viel hun oog op de …
Artikel -
Studieopdracht Kind&Gezin: Taalstimulering en meertaligheid bij kinderen van 0 tot 6 jaar
In dit onderzoeksrapport worden bestaande adviezen en informatie over taalstimulering en meertaligheid gebundeld. Het uitgangspunt is het volgende : “taalstimulering werkt het best als het al doende, natuurlijk, leuk en ongedwongen …
Artikel (5)Leerkracht