Leven met een beperking onder de aandacht: jouw lesmateriaal
Op 3 december is er de Internationale Dag van Mensen met een Beperking. De geknipte dag om in je klas de aandacht te vestigen op problemen waarmee mensen met een beperking te maken krijgen. Maar het is even belangrijk om er de nadruk op te leggen dat ook mensen met een beperking hun plaatsje hebben in de maatschappij.
Heb jij zelf leerlingen met een beperking in je klas?
Surf dan eens naar onze deelsite Iedereen Telt Mee. Deze deelsite van KlasCement verzamelt leermiddelen om te werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en geeft inspirerende collecties om aan de slag te gaan met diversiteit.
-
Het complexe samenspel tussen epilepsie, autisme en een verstandelijke beperking
Heb jij te maken met de zorg voor jongeren met epilepsie en autisme? Dan herken je vast het complexe samenspel tussen deze twee.
Bijvoorbeeld als het gaat om communicatie. Als je epilepsie hebt, wordt je waarneming regelmatig verstoord door …ArtikelLeerkracht, Ander -
Tips voor groepsvideochats met personen met een beperking
Hoe bereidt je als begeleider de videosessie voor? Hoe bouw je de sessie op? Waarover praat je of wat doe je tijdens het videobellen? Wat zijn do's en don'ts?
Konekt verzamelde enkele nuttige tips en voorbeelden in een artikel.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inrichten van een groene speelplaats voor kinderen met een fysieke beperking
Een gids met praktische tips om een speelomgeving toegankelijk in te richten voor leerlingen met een motorische, visuele en auditieve beperking.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lesgeven aan anderstaligen en mensen met een mentale beperking
In dit artikel vertelt Armand hoe hij als vrijwilliger lesgeeft aan anderstaligen of leerlingen met leerproblemen en mensen met een mentale beperking.
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
Vloggers met een verstandelijke beperking
Vloggen is tegenwoordig helemaal hip. Voor jongeren met een verstandelijke beperking is dit niet anders.
Maar hoe ga je hiermee om? Welke risico’s zijn er? Hoe kunnen organisaties en begeleiders omgaan met jongeren met een verstandelijke …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe kunnen ééndoostaken bij kleuters met een neuromotorische beperking de fijne motoriek verbeteren?
Op vraag van een kleuterschool werden korte taken die de fijne motoriek van de type 4 kleuters verbeteren, ontwikkeld. Deze kleuters hebben allemaal een motorische beperking in een lichte tot zeer zware vorm.
Na een uitgebreide literatuurstudie, het …
Artikel (6) -
Rekenen met kinderen met een licht mentale handicap: Visietekst
Wij schreven deze persoonlijke visie vanuit onze jarenlange ervaring en hopen anderen hiermee te kunnen inspireren.
Artikel (15) -
Computeraanpassingen voor mensen met een motorische handicap
Computers zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Voor allerlei taken, zowel op het werk (allerlei kantoortaken bijv. brieven typen, info opzoeken, ...) als op school (leren, ...) en thuis (internet, chat, bankverrichtingen, spelen, …
Artikel (5) -
ICT voor leerlingen met een verstandelijke beperking
ICT is niet meer weg te denken uit de moderne samenleving. Voor mensen met een verstandelijke beperking dreigt ICT een extra drempel te vormen.
Websitebouwers houden vaak geen rekening met de bijzondere noden van mensen met beperkingen. Het resultaat …
Artikel (5)Ander