Autisme: gebruik lesmateriaal van je collega's
Niet evident: elke school komt dagelijks in aanraking met leerlingen met de diagnose autisme. Als leraar probeer je je zo goed mogelijk aan te passen, maar dat blijkt niet altijd voldoende te zijn. Breng (leven of omgaan met) autisme onder de aandacht op 2 april tijdens Wereld Autisme Dag.
Puzzelstukje
Het icoon van het ontbrekende puzzelstukje, nu universeel erkend als symbool voor autisme, werd voor het eerst omarmd door een van de eerste organisaties die werkten rond autisme. Het ontstond als een visuele representatie van de complexiteit van autisme. Hoewel decennia van onderzoek zijn gepasseerd, blijven sommige onderzoekers en ouders van kinderen met autisme autisme nog steeds beschouwen als een raadsel dat moet worden ontcijferd. Tegelijkertijd bestaat er weerstand onder een deel van de onderzoekers, ouders en volwassenen tegen het gebruik van dit icoon. Ze betwisten de suggestie dat mensen met autisme als onvolledig worden beschouwd, of dat ze in een vastgesteld beeld moeten passen. Het standpunt hierover blijft verdeeld.
KEI voor autisme
KEIvoorAutisme was de gemeenschappelijke campagne in het kader van Wereld Autisme Dag op 2 april 2024 van de Liga Autisme Vlaanderen, Participate, sterkmakers in autisme en Vlaamse Vereniging Autisme.
Het doel van de campagne: een stimulans geven aan de autismevriendelijkheid in Vlaanderen door autisme en autismevriendelijkheid op een concrete en positieve manier in de keiker, eh… kijker te zetten. Vlaanderen is immers gekend om zijn keien. Tuintjes liggen er vol van. In de historische stadscentra herinneren de straatkeien aan ons rijk verleden. En een beetje een Flandrien zoekt graag de keien op, vooral bergop. Vlaanderen telt ook heel veel autismekeien. Mensen met autisme die iets keigoed kunnen. Mensen zonder autisme die het leven keileuk maken voor iemand met autisme. Mensen die als een vuurkei de vlam ontsteken voor een warm onthaal van mensen wiens brein anders denkt dan het doorsneebrein. En de keikoppen die hun streven naar een autismevriendelijker samenleving maar niet willen opgeven.
Al die keien verdienen het om gezien te worden. En dat wordt - hoe kan het ook anders - letterlijk bedoeld. Naar aanleiding van Wereld Autisme Dag willen het initiatief Vlaanderen bedelven onder de keien.
Deze themapagina is tot stand gekomen met inhoudelijke content van KEIvoorAutisme.
-
Hey, I'm okay in class and school
Ankerpunt vzw comes to your classroom.
This workshop focuses on the well-being of every student, the entire class and of course that of the teacher. It is the perfect opportunity to make the children at your school mentally, physically and socially …Translated by
till, till
Training or activity -
Autism, it works: Documentary and debate
Sterkmakers in autism wants employers, job coaches and colleagues to think about autism-friendliness in the workplace. What better way to do this than to portray the experiences of people with autism? And we did just that: three of our Ambassadors …
Translated by
Training or activity -
The predictive brain and autism: Lecture
Anyone who wants to support people with autism needs to understand how they perceive and understand the world. A good understanding of autism starts with an understanding of the autistic experience. So: with empathy for how an autistic brain views …
Translated by
Training or activity -
Motivating people with autism: Lecture
Every day the day is filled with many activities. Often with things we like and enjoy doing, but sometimes with a lot of less interesting things. Because you have to. Or not? Why do people actually do what they do? Where do we get our motivation …
Translated by
,
Training or activity -
Help, my head is exploding! About how the world enters preschoolers with ASD: Course
One moment he seems deaf, the next moment it bothers him when someone whispers. What's up with that?
Program
Children with autism spectrum disorder (ASD) perceive the world in a different way. Preschoolers often show that they hear, see, feel, smell …Translated by
Training or activity -
The LeertASS: Method for learning to learn with autism
Autism has a major impact on learning and living. The LeertASS offers an adapted method to coach the youngster towards efficient learning.
During this recorded webinar you will receive answers to the following questions:
- What impact does autism …
Translated by
Video (3) -
Autism-friendly classroom: Good for all students
Have you tried everything in vain for that student with autism in your class? And what about those twenty other students? The AntwerpPlus support network provides tips to make your class autism-friendly. Immediately good for all your students.
Translated by
Article (5) -
The world in my head: Documentary and online training package about autism
With The world in my head , the Liga Autisme Vlaanderen presents a documentary portrait of several children with autism. This film includes an online training package that is aimed at a wide audience, including (care) teachers. The experience of …
Translated by
till
Training or activity -
Crisis signaling plan: Action plan in a crisis situation
A practical example of a crisis signaling plan for a student with ASD.
The plan is divided into three phases, from the calm phase to a crisis phase.
For each phase, it is clearly stated which steps the teacher and student must take.Translated by
Article (12)Teacher, Learning mentor -
Operation of the auti class
In this document, a Dutch school describes how they organize adapted education for children with autism and intellectual disabilities.
They focus on individualized education in which structure and predictability are important factors.
Structure in …Translated by
Article (5)Teacher, Learning mentor -
Autism Friendly School: Ten Things You Didn't Know
Did you know that an autism-friendly world starts at school? That you only have to remember one basic rule? And that you have to adapt both the student and the environment?
Kobe Vanroy of Autism Central lists ten things you did not know about an …
Translated by
Article (4) -
What is ASD and how do I help a student with autism?
A blog article with background information and tips for working with students with ASD.
Translated by
Article