16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Zinsontleding: Schema
Dit schema is een korte neerslag van de belangrijkste aandachtspunten bij zinsontleding. De leerlingen kunnen deze stappen telkens volgen. De zinsdelen die aan bod komen, zijn:
- onderwerp;
- gezegde (NWG en WWG);
- lijdend voorwerp (LV); …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Eigen gedicht en totebag creëren: Stappenplan
Aan de hand van een stappenplan (gemaakt in Canva) gaan de leerlingen aan de slag om hun eigen gedicht te creëren. De gedichtenselectie waaruit ze hun beginzin kunnen kiezen (stap 1) wordt telkens aangepast naargelang het thema van de …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Engelse werkwoorden vervoegen in het Nederlands: Werkbundel
Deze les rond de Engelse werkwoorden die vervoegd worden in het Nederlands is een toevoeging aan de les werkwoordspelling. De les is gemaakt in Canva. Nadien maken de leerlingen oefeningen via BookWidgets: Vervoeging van Engelse werkwoorden: …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
De lifehack: Schrijf-en spreekopdracht - Campus Nederlands 2
Deze taaltaak (deels gemaakt in Canva) rond de lifehack is gebaseerd op les 47. De leerlingen gaan aan de slag in verschillende fases, waarbij er wordt beoordeeld op schrijf- en spreekvaardigheid. Ook samenwerken en digitale geletterdheid komen aan …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Verenkelen en verdubbelen: Spel
Aan de hand van dit spel oefenen leerlingen de spelling van woorden waarbij je moet verenkelen en verdubbelen.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Vervoeging van Engelse werkwoorden: Invuloefening
Via deze invuloefening in Bookwidgets oefenen de leerlingen verder de leerstof in over de Engelse werkwoordspelling. Ze leren Engelse werkwoorden vervoegen in het Nederlands.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht -
Oorzaak-gevolgstructuur: Werkbundel
Met dit werkblad oefenen de leerlingen verder op het tekstverband oorzaak-gevolg na een eerste introductie via tekstmateriaal. Hier wordt extra ingezet op de signaalwoorden die het oorzaak-gevolgverband ondersteunen. In hetzelfde document vind je …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Mediawijs omgaan met misleidende informatie: Groepstaak
Een leidraad voor leerlingen om een groepsopdracht over misleidende informatie tot een goed einde te brengen. De leerlingen onderzoeken in groep een vorm van desinformatie.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Zijde: Begrijpend lezen
Deze opdracht gaat over het boek Zijde van Alessandro Baricco. Het is een alternatieve boekbespreking waarbij leerlingen dieper nadenken. Deze opdracht helpt je leerlingen om meer te weten te komen over Zijde en om hun gedachten en gevoelens over het …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Hoe omgaan met vertaalsites?
Een les uitgewerkt rond de valkuilen van vertaalsites, met een focus opvertalingen van Frans naarNederlands. Deze les doet leerlingen stilstaan bij gebreken, maar ook bij de kansen van gekende vertaalsites zoals DeepL, Google Translate...
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Koninklijke Musea voor Kunsten van België: Gratis rondleidingen
Dankzij de schenking van een genereuze mecenas, lid van de Vrienden van de Musea (www.becomeafriend.be), kunnen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België 100 gratis rondleidingen aanbieden. Je kan kiezen voor een rondleiding of een …
AankondigingNieuw -
STEMmige taal: Componeer je eigen rap!
Het project ‘STEMmige taal’ volgt de typische STEM-opbouw met een inleiding tot de uitdaging, een aantal hoofdstukken die de leerlingen de nodige bagage geven om de uitdaging te kunnen aangaan en uiteindelijk het verwezenlijken van de …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwOrganisatie, firma, vzw