-
Omgaan met boosheid en frustratie: Fiche
Wat maakt me boos? Hoe herken ik boosheid bij mezelf en anderen? Wat kan ikzelf doen? Wat kunnen anderen doen?
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Breuken: Hulpfiches
Hulpkaarten voor de volgende onderdelen:
- optellen,
- aftrekken,
- vereenvoudigen,
- gelijknamig maken,
- van kommagetal naar breuk,
- van breuk naar kommagetal.
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Stressemmer
Soms vult je emmer langzaam en plots loopt je emmert over en heb je een ontploffing.
Om dit te voorkomen duid je met een wasknijper aan tot hoe ver de emmer gevuld is.Onderaan kan je activiteiten noteren die rust geven, aanpasbaar volgens …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Pedagogisch begeleider -
Optellen, aftrekken en splitsen: Stappenplannen
Drie fiches voor het aanleren van splitsen, optrekken en aftrekken.
De stappen worden ondersteund met Sclerapictogrammen en getalbeelden.Downloadbaar lesmateriaal (6)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Voorleesprogramma Sprint: Schoolbeleid
Dit is een voorbeeld van een sprintbeleid van een school.
Het kan dienen als inspiratie voor scholen die ook een beleid rond Sprint willen om aan het ICT-beleidsplan of zorgbeleid van de school toe te voegen.Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Met ASS-leerlingen op sneeuwklassen
Enkele uitgeschreven Franstalige richtlijnen en tips voor ski-instructeurs.
Hoe ga ik best om met een leerling met ASS? Hoe zorg ik voor structuur bij het wegbergen van skimateriaal? Waar hou ik best rekening mee tijdens de skiles?Downloadbaar lesmateriaalDirectie -
Luisterpuntbibliotheek: Stappenplannen
Uitgewerkte handleiding om aan de slag te gaan met Luisterpuntbibliotheek:
- aanmelden,
- boek opzoeken,
- boek beluisteren.
Downloadbaar lesmateriaal (5)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lezen van analoge klok: Wegwijzer en stappenplan
Voor kinderen die het moeilijk hebben om de analoge klok volgens de officiële termen af te lezen, kunnen deze kinderen met behulp van het bijhorend visueel stappenplan toch in staat zijn om zich verstaanbaar voor andere personen correct uit …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Ander -
Dit is mijn dag: Emoties
Met dit document kunnen leerlingen aangeven hoe ze momenten op een dag ervaren.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Rustkaartjes
De leerling heeft een aantal rustkaartjes ter beschikking.
Als het even niet lukt in de klas, kan hij gebruik maken van zo'n kaartje om zijn gevoel weer te geven en om een time-out aan te vragen.Omgekeerd kan ook de leerkracht op de bank van de …
Downloadbaar lesmateriaal (7)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zelfstandig werken aanleren: Uitleg
Een presentatie met info over het installeren van ik-tijd (zelfstandige werktijd).
De focus ligt op het aanleren van van ik-tijd bij leerlingen met verlaagde taakspanning, met faalangst, met startproblemen, met slechte werkhouding en bij …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
I Respect: Pedagogisch project rond online privacy
Dit lesproject ondersteunt leerkrachten en begeleiders om op basis van video’s en concrete situaties met hun leerlingen na te denken hoe het internet en sociale media op een veilige en constructieve manier te gebruiken. Respect is het …
Downloadbaar lesmateriaal (6)