-
Gewoon druk of toch … ADHD
Sommige kinderen of jongeren zijn wel eens verstrooid in de klas of hebben moeite met iets af te werken. Ze tonen weinig belangstelling, zitten er zo maar wat bij of storen soms anderen. Maar er zijn ook kinderen of jongeren die voortdurend …
Nascholing of activiteitNieuw -
Zien STE(A)Men doet STE(A)Men
Hoe start je een STE(A)M-werking op in de basisschool? We brengen een bezoek aan een school waar STE(A)M onderwijs leeft. De school investeerde in een heus atelier en koppelde daar een muzische omgeving aan vast. De leerkrachten bouwen samen aan …
Nascholing of activiteitNieuw -
Outdoor education: Een school vol buiten-leven
Een groene speelruimte ZILL-vol inrichten.
Een groene speelplaats inrichten vraagt een goede doelgerichte visie. Tijdens deze nascholing vertellen we hoe ons project tot stand is gekomen. Hoe gaan we doelgericht om met elke speel- en leerzone in ons …
Nascholing of activiteitNieuw -
Lezen doe je samen: Leerlabo Lezen op school
Dit leerlabo schetst de ervaringen van het tweejarig project Lezen op School, waarin het expertisecentrum Onderwijsinnovatie van Vives achttien basisscholen ondersteunde in de zoektocht naar meer leesmotivatie en het werken aan een gedragen …
,
Nascholing of activiteitNieuw -
Digitale tools effectief en doelgericht inzetten in de klas: Meerdaagse vorming
Maak kennis met enkele digitale tools die je doelgericht en efficiënt kan inzetten in je klas, gekoppeld aan twaalf kenmerken voor een effectieve didactiek. Vanuit wetenschappelijk onderzoek leer je wat goed werkt in de praktijk en hoe je …
, , , , , ,
Nascholing of activiteitNieuw -
Nieuwe autoriteit en oplossingsgericht coachen: Studiedag
Op deze studiedag leer je hoe je een gesprek kan aangaan vanuit een positieve psychologie die mensen in hun kracht zet, weerstand vermijdt en veiligheid creëert, en tegelijkertijd mogelijkheden bieden tot het zetten van nieuwe stappen.
Je …
Nascholing of activiteitNieuw -
Hoe stimuleer je spel bij kinderen met autisme?: Leerkriebels
Jonge kinderen leren tijdens het spelen. Maar wat als een kind autisme heeft en deze ontwikkeling anders verloopt? Hoe kan je het spel dan goed begeleiden?
Om het spel van kinderen met autisme te stimuleren is het belangrijk dat je leert aan te …
ArtikelNieuw -
Anderstalige ouders: Sidekick Solutions
'Ik ervaar een drempel naar anderstalige ouders van mijn leerlingen. Hoe kan ik de kloof dichten zonder opdringerig te zijn?'
Lees het antwoord in het artikel.
ArtikelNieuw -
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
Olympische Spelen: Werkboekje
In dit boekje met zestien werkbladenvind je allerlei opdrachten rond het thema Olympische Spelen.
Een greep uit het aanbod:
- memory,
- woordstukjes tellen,
- stempelkaarten,
- coderen,
- zoek dezelfde bal,
- tel en kleur evenveel,
- cijfertekening, …
Downloadbaar lesmateriaalNieuw -
Zelfvertrouwen en groeimindset
Met een groeimindset leren leerlingen te focussen op groei en het proces in plaats van op een eindresultaat en een prestatie. Werken aan zelfvertrouwen zorgt ervoor dat leerlingen goed in hun vel zitten en dat ze beter tot leren kunnen komen. In …
VideoNieuw -
Welbevinden in je klas
Leerlingen die zich beter voelen, gaan beter presteren. Als je beter presteert, ga je je beter voelen. In deze video wordt uitgelegd hoe je kan werken aan veerkracht en hoe je wekelijks rond welbevinden kan werken.
Met de Sidekick Solutions behandelt …
VideoNieuw