-
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Van je activiteit Praatplaten een MEER-talig moment maken: Kleutergewijs
In het project Taalrijk Kansrijk ontwikkelden enkele lerarenopleiders van PXL-education samen met kleuterleerkrachten en ouders narratieve praatplaten over brede onderwerpen die bij uiteenlopende klasthema’s kunnen aansluiten. Mik en …
Artikel (3)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een warme leerkracht-kindrelatie als basis voor een krachtige taalleeromgeving: Kleutergewijs
Met haar bachelorstage in zicht, focuste studente Marie Claes zich twee weken intensief op het opzetten van een taaltraject op basis van de resultaten van de KOALA-screening in haar stageklas.
Ze vertrok vanuit de volgende onderzoeksvraag: "Hoe kan ik …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lezen in tekstloze prentenboeken, hoe kan dat?: Kleutergewijs
Het lijkt misschien wat contradictorisch, maar tekstloze prentenboeken zijn heel waardevol voor de taalontwikkeling van kinderen. Doordat ze ruimte bieden voor verschillende interpretaties, gevoelens en gedachten, nodigen ze kinderen uit om zelf …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Taaltechnologie op de redactie
Generatieve artificiële intelligentie zoals ChatGPT kunnen je bijstaan bij het herwerken van teksten, opstellen van vraagstukken of voor leerlingen bij het stiekem maken van huistaken. Maar hoe kan je die nieuwe taaltechnologieën …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Op Avontuur met een AI!
Artikel over een project waarbij de vakken informaticawetenschappen met moderne talen gecombineerd werden. Leerlingen verkenden hierbij een deelgebied van de ontwikkeling van artificiële intelligentie, namelijk neural language processing …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Dealing with Socially Acute Questions in the English-Language Classroom
In dit artikel worden handvatten aangereikt die tweedetaalleerkrachten kunnen inzetten voor een constructieve interculturele dialoog bij sociaal ongewenste interacties in een gemengde talengroep. Een case study over een racistische uitspraak tijdens …
ArtikelLeerkracht -
Afval sorteren en rijmen: Buiten lesgeven
Op deze Padlet vind je volgende ideeën voor een buitenlesactiviteit rond afval:
- afval sorteren;
- een mannetje vullen met afval;
- rijmen.
Dit leermiddel is toegevoegd door studenten die deelnamen aan de Whizzkidswedstrijd voor hogeschoolstudenten …
ArtikelLeerkracht -
De kracht van samenwerken met álle ouders aan de taalontwikkeling van hun kinderen: Kleutergewijs
Hoe kunnen we ouders ondersteunen om rijke talige interacties aan te gaan met hun kinderen, in de thuistaal, om zo de schoolse taalvaardigheid van hun kind te bevorderen?
Lees in dit artikel van Kleutergewijs hoe een Brusselse school en Ligo …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Waterpiano, rijmwoorden en water zuiveren: Buiten lesgeven
Op deze Padlet vind je volgende ideeën voor een buitenlesactiviteit rond het thema water:
- een waterpiano maken;
- rijmwoorden verzinnen;
- water zuiveren.
Dit leermiddel is toegevoegd door studenten die deelnamen aan de Whizzkidswedstrijd …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe je met een spelscript het rollenspel van een kleuter stimuleert
Jonge kinderen ontwikkelen zich spelenderwijs. Via spel leren zij de wereld om hen heen kennen en begrijpen. Ze leren door te ontdekken, oefenen en imiteren. Maar wat doe je als spel te weinig op gang komt?
In dit artikel met video van Leraar24 kan je …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Koalatoetsen als teamversterker, dat kan: Kleutergewijs
In Vlaanderen leggen kinderen vanaf het schooljaar 2021-2022 in de derde kleuterklas een koalatest af. De koalatest heeft als doel een eventuele taalachterstand vast te stellen zodat deze kinderen extra taalondersteuning of intensieve begeleiding …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner