-
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een warme leerkracht-kindrelatie als basis voor een krachtige taalleeromgeving: Kleutergewijs
Met haar bachelorstage in zicht, focuste studente Marie Claes zich twee weken intensief op het opzetten van een taaltraject op basis van de resultaten van de KOALA-screening in haar stageklas.
Ze vertrok vanuit de volgende onderzoeksvraag: "Hoe kan ik …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De kracht van samenwerken met álle ouders aan de taalontwikkeling van hun kinderen: Kleutergewijs
Hoe kunnen we ouders ondersteunen om rijke talige interacties aan te gaan met hun kinderen, in de thuistaal, om zo de schoolse taalvaardigheid van hun kind te bevorderen?
Lees in dit artikel van Kleutergewijs hoe een Brusselse school en Ligo …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
Sociale rechtvaadigheid
Artikel waarin je meer informatie krijgt over de werkvorm pedagogy of discomfort.
ArtikelLeerkracht -
ART4DEM: Project om drama in te zetten rond burgerschap
Deze website staat boordevol info, tips, tools en downloadbaar materiaal om drama in te zetten voor burgerschapseducatie op school en is opgericht als resultaat van een onderzoeksproject.
Bijhorend kan je je verdiepen in de brochure Drama en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Kijk over het muurtje: Het leesbeleid op de school van kleuterjuf Elif - Kleutergewijs
1 maart … de start van de jeugdboekenmaand. Tijd om in de boeken te duiken en je boekenparels boven te halen! Door sterk in te zetten op vertellen, voorlezen in de klas en een prikkelende boekenhoek, leg je al een sterke basis voor goed …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Culture in the EFL classroom: How and why integrate culture in the EFL classroom?
Bennett, Bennett en Allen, (2003) zeiden ooit dat “een persoon die een taal leert zonder cultuur, het riskeert om een vloeiende dwaas te worden”. Een taal leren is inderdaad meer dan het aanleren van woordenschat en grammatica. …
Artikel -
Kaatje Klank: Praktijkonderzoek naar het stimuleren van het klankbewustzijn in de tweede kleuter
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema kleuters / Ontwikkeling van kleuters / Kaatje Klank: een praktijkonderzoek naar het stimuleren van het klankbewustzijn in de tweede …
Artikel (4) -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceerde het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016.
De algemene conclusie van het rapport 2016 is dat:
- Convergentie en …
ArtikelLeerkracht -
Apestaartjaren: De digitale leefwereld van kinderen en jongeren
Het Apestaartjaren-onderzoek is een tweejaarlijkse bevraging door Mediaraven, Mediawijs en de onderzoeksgroep imec-MICT van de Universiteit Gent.
Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen rond de digitale leefwereld bij kinderen (6-12 jaar) in de …
Artikel