-
Maken of doen?: Uitleg verschil met oefening
In deze presentatie wordt het verschil tussen maken en doen uitgelegd. Aan het einde is er een invuloefening voor de cursisten.
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht -
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
De taal van de Koepelzaal: Politieke termen uitgelegd
Van bevoegdheid tot zetelverdeling, het zijn woorden die je niet elke dag gebruikt. Deze set van 43 kaarten legt heel wat politieke termen klaar en duidelijk uit.
Downloadbaar lesmateriaal -
Verkiezingen 2024: Klasposters
In één oogopslag alles weten over onze parlementaire democratie, de verdeling van de bevoegdheden, de staatsstructuur en het hoe en wat van geldig stemmen? Deze set van negen overzichtelijke en leerrijke posters geven je de nodige …
Downloadbaar lesmateriaal -
Stokmannetjes: Afbeeldingen emoties
Afbeeldingen van stokmannetjes die emoties uitbeelden, zoals verlegen, moe, woedend ...
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
AI in onderwijs: Hoe verandert het een leeromgeving?
Welke AI-systemen worden gebruikt in het onderwijs, en met welk resultaat? Wie is er allemaal (in)direct betrokken in de ontwikkeling en het gebruik van die systemen, en met welke gegevens worden ze gevoed?
Dit kom je te weten in deze brAInfood, …Artikel -
Visietekst verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs
AI verantwoord inzetten en gebruiken in het onderwijs: het is geen koud kunstje. Deze visietekst geeft via zeven basisvoorwaarden een aanzet om een evenwicht te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten. Het is …
Artikel -
Zelfregulerend leren: Bouwen aan levenslange actieve leerders in jouw klas
Zelfregulerend leren is een populair begrip geworden in Vlaanderen en Nederland. Maar wat betekent het nu juist en waarom moet je er belang aan hechten tijdens jouw straffe lessen Frans, geschiedenis of eender welk ander vak?
Jeltsen Peeters is …
Artikel (5) -
Wat zet de hersenen van je leerlingen aan het werk en motiveert hen?
In de snel evoluerende wereld van het onderwijs staat Tommy Opgenhaffen, coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren aan Arteveldehogeschool Gent, aan de frontlinie van vernieuwende pedagogiek. In dit blogartikel onthult hij de …
Artikel (4) -
Schrijven en opschrijven: Uitleg verschil
In deze presentatie wordt het verschil tussen schrijven en opschrijven uitgelegd. Je krijgt ook een aantal voorbeeldzinnen.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Workshop KlasCement: Presentatie
Deze presentatie werd gebruikt voor de workshop van KlasCement op de ICT-dag.
Stap voor stap doorloop je alle aspecten van ons leermiddelennetwerk:
- instellingen en profiel;
- gericht zoeken;
- favorietenmappen;
- het netwerk;
- deelsites van KlasCement; …
Downloadbaar lesmateriaal