-
Maak het beste van de schooltijd: Webinar Gezinbond met Pedro De Bruyckere
Kinderen brengen heel wat tijd door op school. De schooltijd is dan ook een intense periode voor ouders. “Onderzoek toont aan dat de leer- én leefomgeving van kinderen positief beïnvloed wordt als de neuzen van zowel …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
EU Code Week Teach Day: Webinar
EU Code Week Teach Day is een online evenement met als doel digitale creativiteit en coderen in de klas te vieren.
Dit online evenement bracht onderwijsexperts uit verschillende vakgebieden samen en bood discussies over het verleden, heden en …
Video -
Gebruik jij al AI voor je afbeeldingen?
Wedden dat ook jij op internet al eindeloos hebt zitten scrollen en zoeken naar die ene foto om in je toets, op je werkblad of in een ander leermiddel te zetten? Om je na een hele tijd tevreden te stellen met eentje die bijna is wat je zoekt? En …
Artikel -
Meer muziek in de klas met artificiële intelligentie
Kunstmatige intelligentie als je eigen onderwijsassistent, die helpt om de klasdynamiek te verbeteren en de leerervaring te verrijken. In dit blog bespreken we een aantal AI-tools die je kunnen helpen om liedjes te maken voor je …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Bewerk je selfies met de AI foto-apps Lensa en Dawn
Lensa en Dawn zijn twee AI-apps die mega hot zijn. Met kunstmatige intelligentie kun je in allebei de apps avatars maken van je selfies, waardoor het lijkt alsof je foto is gemaakt door een grafisch ontwerper. Supervet natuurlijk. Maar, de apps …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Programmeren
In de toekomst is het waarschijnlijk net zo belangrijk om te kunnen programmeren als om goed Engels te kunnen spreken. De vaardigheden die daarbij nodig zijn helpen inzicht te krijgen in de ‘achterkant’ van de apparaten die we …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Leerlijn mediakundige ontwikkeling als professionaliseringstool voor leerkrachten: Praktijkvoorbeeld
In deze tekst probeer ik kort uit te leggen hoe wij begonnen zijn aan onze leerlijn, hoe het
proces onszelf professionaliseerde en hoe we deze tool willen inzetten om
leerkrachten te professionaliseren op het vlak van media.ArtikelICT-coördinator -
Een anderstalige nieuwkomer in de klas: Concrete tips voor een snelle start
Jill Goetkint vertelt in deze video over de padlet die ze maakte om klasleerkrachten te ondersteunen bij het onthaal van anderstalige nieuwkomers in het lager onderwijs.
In de video krijg je o.a. info over:
- het werken met klankmonsters; …
Video (3) -
Zelf afspraken rond digitale communicatie vastleggen
Scholen hebben nood aan een digitaal afsprakenkader.
Dit afsprakenkader kan bepalen op welke tijdstippen leerkrachten en leerlingen digitaal bereikbaar moeten zijn. Elke school of scholengroep zal eigen afspraken maken. De gemaakte afspraken zorgen …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Data-Date: ChatGPT is een blijver, ook in jouw klas?
Met de opkomst van ChatGPT staat artificiële intelligentie in het onderwijs eensklaps in het centrum van de aandacht. Het gemak waarmee de applicatie steekhoudende teksten produceert zorgt voor ongerustheid bij leerkrachten. Wat betekent dit …
Video -
Dys-YES-xie: Getuigenissen en inspirerende verhalen van personen met dyslexie
Tienduizenden leerlingen in Vlaanderen hebben dyslexie, dyscalculie, dysfasie of andere leerproblemen en -stoornissen.
In deze opgenomen webinar zet Eureka inspirerende verhalen in de kijker om leerlingen moed te geven bij hun zoektocht naar hoe …
Video -
Van mankement tot talent: Inspiratiewebinar
Een webinar van Lucas Hermans (Eureka Leuven) over het werken met leerlingen met leerstoornissen, over het ondersteunen van hun talenten, over leerwinst en voorsprong.
Je krijgt concrete tips om meteen bij je eigen leerlingen toe te passen.
Video