-
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een warme leerkracht-kindrelatie als basis voor een krachtige taalleeromgeving: Kleutergewijs
Met haar bachelorstage in zicht, focuste studente Marie Claes zich twee weken intensief op het opzetten van een taaltraject op basis van de resultaten van de KOALA-screening in haar stageklas.
Ze vertrok vanuit de volgende onderzoeksvraag: "Hoe kan ik …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De kracht van samenwerken met álle ouders aan de taalontwikkeling van hun kinderen: Kleutergewijs
Hoe kunnen we ouders ondersteunen om rijke talige interacties aan te gaan met hun kinderen, in de thuistaal, om zo de schoolse taalvaardigheid van hun kind te bevorderen?
Lees in dit artikel van Kleutergewijs hoe een Brusselse school en Ligo …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Aap kiest een kaart: Spelend klanken en letters leren
Aap kiest een kaart is een speldoos waarmee kinderen spelend klanken en letters leren. Isabelle Gielen bedacht twintig spelideeën bij het kinderboek Aap leest een letter.
Bij deze speldoos ontwikkelde Isabelle Gielen ook een online bijlage. In …
Fysiek materiaalOrganisatie, firma, vzw -
Kijk over het muurtje: Het leesbeleid op de school van kleuterjuf Elif - Kleutergewijs
1 maart … de start van de jeugdboekenmaand. Tijd om in de boeken te duiken en je boekenparels boven te halen! Door sterk in te zetten op vertellen, voorlezen in de klas en een prikkelende boekenhoek, leg je al een sterke basis voor goed …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Wie helpt de kikker: Coöperatief spel dat cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden prikkelt
Wie helpt de kikker? is een prachtig coöperatief spel voor kinderen van 4-8 jaar waar ze zowel op cognitief, als op sociaal-emotioneel gebied, veel wijzer van worden. De kaartjes zijn in twee talen opgemaakt. Aan …
Fysiek materiaal -
Voetbal: Memoryspel
Voor kinderen die van voetbal houden is de voetbalclub of een voetbalstage de ideale oefenkans Nederlands. Met deze speldoos verwerven kinderen die nog geen of weinig Nederlands kennen op een speelse manier essentiële woordenschat die ze …
Fysiek materiaal -
Kaatje Klank: Praktijkonderzoek naar het stimuleren van het klankbewustzijn in de tweede kleuter
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema kleuters / Ontwikkeling van kleuters / Kaatje Klank: een praktijkonderzoek naar het stimuleren van het klankbewustzijn in de tweede …
Artikel (4)