16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
M's art lab: The digital art classroom
M's art lab is a participatory platform. It wants to broaden students' perspectives and let them deal with images creatively and critically, supported by artificial intelligence (AI).
Students learn to look at art in the digital museum. They come into …
Translated by
WebsiteOrganisation, company, NPO -
Museum of the National Bank of Belgium: Guided visit
The museum welcomes students with a tour adapted to their education. A museum guide, in Dutch, French or English, makes the tour as interactive as possible. When booking, the teacher chooses the main theme of the tour (economy, history, a …
Translated by
till
Training or activityOrganisation, company, NPO -
What Does a Computer Scientist Do?: An Introduction to Computer Science
The lesson sheet explains the concept of computer science and. Students also learn what a computer scientist does.
When most people think of computer science, they generally envision programming. They often assume that the field is full of people …Translated by
Downloadable resourceOrganisation, company, NPO -
Create your own games and animations: GameLab 3
Game Lab is a programming environment where students can create exciting games and animations.
In this third part of the GameLab learning path, students will learn about using a drawing loop and delve deeper into the movements of a sprite . They …Translated by
WebsiteOrganisation, company, NPO -
Create your own games or animations: GameLab 2
Game Lab is a programming environment where students can create exciting games and animations. In this second part of the GameLab , students learn to animate text in a game and delve deeper into the properties of a sprite . They conclude their …
Translated by
WebsiteOrganisation, company, NPO -
Create your own games and animations: GameLab 1
Game Lab is a programming environment where students can design games, animations and interactive art. The students thereby strengthen their coding knowledge.
We'll start with simple shapes and build up to more advanced sprite -based games, using the …
Translated by
WebsiteOrganisation, company, NPO -
Widgets: Discovering Computer Science Concepts
Widget is a digital tool that allows you to explore computer science concepts. You will learn about text compression, pixelation, cryptography and an odometer.
Translated by
Interactive exerciseOrganisation, company, NPO -
Walk with Amal: Educational Pack and Manual
With the educational package about Walk with Amal and the accompanying manual for teachers you can get started around the arrival of Amal.
In October Kleine Amal - a giant doll that personifies a Syrian refugee girl - appears in Belgium. Belgium is …Translated by
Downloadable resource (62)Organisation, company, NPO -
How can photographers manipulate images: Video clip Canvas
Photographer Jimmy Kets showed on Monday 23 November 2015, when terror threat level 4 was in effect in Brussels, how news photos can be easily manipulated.
In this five-minute Canvas report (consisting of a number of different fragments) you can see …
Translated by
Website (18)Organisation, company, NPO -
Overview of Flemish Art
In the film, the richness of our Flemish art heritage is shown by means of blending details of a number of well-known and lesser-known works from our Flemish museums, the visual material of which is managed and disseminated through Art in …
Translated by
Video (13)Other function