16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Please, Touch The Artwork 2: Search and find adventure in iconic paintings by James Ensor
Where's Wally meets modern art in this fun hidden object adventure.
You are a suited, art-loving skeleton, recently risen from the grave, with the ability to travel in and through paintings. With this skill you will help repair cracks in the paintings …
Translated by
App or softwareNewOrganisation, company, NPO -
Travle: Geographical knowledge
Travle is an interactive game where you get two countries on a map or two provinces. Your job is to get from one to the other. You do this by typing the name of a country or province and adding it to the map, on which your route becomes visible. …
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
All Latin figures of speech you need to know: an overview
Do you have to know Latin figures of speech at school? Figures of speech are often used in texts, even in Latin. Whether you read Cicero, Catullus or Virgil in your lessons, Latin figures of speech appear frequently in all these works. Just pay …
Translated by
Article -
Learn to program with Mind+
Mind+ is a programming tool that allows you to program an application by dragging and clicking coding blocks. Mind+ has countless tutorials, example projects and a large community for learning to program.
Mind+ supports a wide range of hardware, such …
Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator -
Verbs: Models
This is an exercise on five models of regular verbs and also some irregular verbs. Students must indicate which model the verb follows. The exercise ties in with the learning material after Chapter 5.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
The use of tenses in a story - Pegasus novus 2
Exercises that students can do independently to discover the use of tenses in a story. These exercises are in line with the learning material of lesson 2.6
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
The passive indicative perfect: Learning path - Pegasus novus 2
Differentiated learning path for 3.3 The passive indicative perfect after a lesson about the discovery of this form, mood and tense.
Translated by
Interactive exerciseTeacher -
Go goals: SDG board game
The game is intended to inform children and young people around the world about the sustainable development goals in a simple and child-friendly way.
Translated by
Downloadable resourceTeacher -
Toucan: Learning a language
This extension helps you learn a new language while browsing the web.
Toucan automatically translates keywords and phrases on every page into the language you're trying to learn. You can play mini games to test this new vocabulary and your skills. …Translated by
App or softwareTeacher, ICT co-ordinator, … -
Domus: Virtual tour and exercise - Pegasus novus 1
In this exercise, the students take a virtual walk in a domus . In between, the video is paused to ask questions about the different spaces that are passed.
This exercise is in line with the culture of caput 5, but can be used separately.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator -
HistoryMaps: Learn history with visual material
The website supports history learning through interactive 3D maps, timelines, images, and videos.
On the interactive map you can discover where and when something happened.
Translated by
Website (6)Teacher, ICT co-ordinator, … -
Imperator Camillus et magister Faleriorum: Exercises for the reading text - Pegasus novus 1
In this exercise, the students can practice on the cases and functions. They do this on the basis of the first part of the text Imperator Camillus et magister Faleriorum from chapter 4.
Translated by
Interactive exerciseTeacher, ICT co-ordinator