16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Hoe vang je anderstalige nieuwkomers op in de klas?: Podcast
In deze podcast hebben we het over de opvang van anderstalige nieuwkomers (AN) in de klas. Niet alleen voor de leerlingen, maar ook voor de school en de leerkrachten is dit een zeer intens proces. Kinderen komen immers terecht in een …
Audio -
Leerlingen inspraak geven: Podcast Operatie Geslaagd
Wanneer leerlingen meer inspraak hebben en mee aan de knoppen mogen draaien, zullen ze ook liever naar school komen. Maar hoe zorg je daarvoor? Dit is een belangrijke vraag om te beantwoorden als we meer leerlingen met een diploma of kwalificatie …
Audio -
Genderbewuste grondhouding: Podcast
In deze aflevering gaan Kato Luyckx en Eva Dierickx in op het belang van een genderbewuste grondhouding, opdat kinderen een studiekeuze bepalen op basis van talenten en interesses, meer dan op basis van vooroordelen en bias. …
Audio -
Genderbewust onderwijs: Representatie van meisjes/vrouwen in STEM
Podcast gemaakt door Eva Dierickx en Kato Luyckx in kader van het ESF-project girls and technology (meer informatie: girls and technology).
In deze aflevering wordt ingegaan op beeldvorming.
Audio -
Schoolloopbaan in een nieuwe taal: Podcast Operatie Geslaagd
Stel dat je morgen verhuist naar een land waar je noch de taal, noch de lokale gebruiken kent. Hoe zou je reageren? Ieder jaar komen in Gent honderden jongeren binnen die terechtkunnen in een OKAN-klas. In zo’n onthaalklas voor anderstalige …
Audio