16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Language activating and stimulating Dutch learning
DocAtlas asked a number of language learning experts to share their favorite (play) learning materials. The films vary in length from 5 to 25 minutes. The materials discussed in the films can almost always be borrowed from docAtlas or made …
Translated by
Video -
dynamoPROJECT: Practical example
This video shows three practical examples with testimonials from teachers, students and experts about the added value of working with an artist in the classroom via dynamoPROJECT. The possibilities are endless: Hire a director to support you in …
Translated by
Video -
mr. Noé: YouTube channel with playlists
mr. Noé is a YouTube channel that provides teaching ideas to get started musically with children and young people. On the channel you will find:
- body percussion videos;
- children's dances;
- games and challenges;
- videos for students who can already …
Translated by
Video (7)Teacher -
Gum sticks in the gum tree
What can you do with chewing gum at school? Stick in a gum tree like these ladies!
Translated by
Video -
Participate in Operation Proper
Operatie Proper is a reward system that encourages schools and youth associations to tackle litter in a sustainable way. How? By drawing up an action plan together, offering support (including clean-up material, educational packages) and thanking …
Translated by
Video -
Living paintings with green screen
A painting film in which the students walk through the paintings in the museum. This video was made with the green screen effect.
The museum film is a school project in collaboration with Maks vzw .
Translated by
Video (21)Teacher