16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Groene lesstof in de klas: De rol van microalgen
Ben jij leerkracht en wil je graag op praktische wijze jouw leerlingen meer leren over duurzaamheid en alternatieve voedselbronnen met behulp van microalgen? Dan is deze online webinar iets voor jou.
Tijdens de webinar maak je enerzijds kennis met de …
AankondigingNieuwOrganisatie, firma, vzw -
Alle Latijnse stijlfiguren die je moet kennen: een overzicht
Moet je op school Latijnse stijlfiguren kennen? In teksten worden vaak stijlfiguren gebruikt, ook in het Latijn. Of je nu Cicero, Catullus of Vergilius leest tijdens je lessen, in al deze werken komen Latijnse stijlfiguren veelvuldig voor. Let er …
Artikel -
Koninklijke Musea voor Kunsten van België: Gratis rondleidingen
Dankzij de schenking van een genereuze mecenas, lid van de Vrienden van de Musea (www.becomeafriend.be), kunnen de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België 100 gratis rondleidingen aanbieden. Je kan kiezen voor een rondleiding of een …
Aankondiging -
STEMfluencers: Chemie en farma
STEMfluencers brengen een tastbaar, authentiek en inspirerend verhaal over aan jongeren die aan het begin van hun middelbare schoolcarrière staan en dus nog heel wat studiekeuzes moeten maken. Door hen mee te nemen in hun traject geven ze …
AankondigingLeerkracht, ICT-coördinator -
Veiligheid en gevaar: Knijpkaart
Knijpkaart met pictogrammen rond veiligheid, EHBO, AED, brandweer en politie.
Op deze manier leren de leerlingen spelenderwijs kennismaken met de pictogrammen.
Het materiaal is zelfcorrigerend.Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
iSTEM Nocturnes: Playlist
Deze playlist bevat alle opgenomen nocturnes van iSTEM.
Video -
Werkwoorden: Modellen
Dit is een oefening op vijf modellen van regelmatige werkwoorden en ook enkele onregelmatige werkwoorden. De leerlingen moeten aangeven welk model het werkwoord volgt. De oefening sluit aan bij de leerstof na caput 5.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Labosims: Animaties voor natuur- en scheikunde
Op deze Franstalige website vind je animaties voor de vakken natuur- en scheikunde. Deze online webapps zijn gemaakt met ZIM om verschillende kleurenmetingen, snelheid, beweging van energie te demonstreren aan leerlingen.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Griekse en Romeinse goden: Uitlegvideo
Video waarin de belangrijkste Griekse en Romeinse goden uit de mythologie visueel voorgesteld worden.
VideoLeerkracht -
Kunnen we zonder dierproeven?: Audiovisueel lesmateriaal
In deze collectie vind je audio en video voor een les over dierproeven. De redactie van Het Archief voor Onderwijs zocht naar sprekend beeldmateriaal en geknipte fragmenten om dit onderwerp voor de klas te brengen. Gebruik de collectie om je les …
Video -
Het gebruik van de tijden in een verhaal - Pegasus novus 2
Oefeningen die leerlingen zelfstandig kunnen maken om het gebruik van tijden in een verhaal zelf te ontdekken. Deze oefeningen sluiten aan bij de leerstof van les 2.6
Interactieve oefeningLeerkracht