16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Zwakke werkwoorden vervoegen in de onvoltooid verleden tijd
In deze video wordt uitgelegd hoe je zwakke werkwoorden kan vervoegen in de verleden tijd met behulp van 't kofschip.
VideoStudent (niet lerarenopleiding) -
Het kunstlab van M: De digitale kunstklas
Het kunstlab van M is een participatief platform. Het wil de blik van leerlingen verruimen en ze creatief en kritisch met beelden laten omgaan, ondersteund door artificiële intelligentie (AI).
Leerlingen leren kijken naar kunst in het …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Magisch trio: Video
Video waarin uitgelegd wordt hoe je gemakkelijk woordenlijsten aanmaakt in Quizlet vanuit Google Translate en Google Spreadsheet.
VideoAndere functie -
Museum van de Nationale Bank van België: Bezoek met gids
Het museum verwelkomt studenten met een rondleiding die is aangepast aan hun opleiding. Een museumgids maakt er, in het Nederlands, Frans of Engels, een zo interactief mogelijke rondleiding van. Bij de reservering kiest de leerkracht …
tot
Nascholing of activiteitOrganisatie, firma, vzw -
Dutch with Aline: Nederlands leren met Instagram
Dutch with Aline is een educatieve Instagrampagina die is opgezet met als doel mensen te helpen de Nederlandse taal te leren en te verbeteren. Aline, de beheerder van de pagina, heeft een passie voor taalonderwijs en heeft een unieke …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Zinnen maken: Programma
Een programma om zinnen te leren maken in om het even welke taal.
App of softwareAndere functie -
Dutch with Aline: Podcast
Maak kennis met Dutch with Aline, de podcast die studenten helpt het Nederlands onder de knie te krijgen. In deze podcast komen onderwerpen zoals Belgische gewoontes, bekende Belgen, frequente foutjes ... aan bod.
AudioOrganisatie, firma, vzw -
Vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen: Kennisclip en lesmateriaal
In deze kennisclip leggen enkele laatstejaarsstudenten Bachelor Sociaal Werk aan de Arteveldehogeschool Gent uit hoe je de zoektocht naar vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen laagdrempeliger kan maken via de organisatie van een vrijetijdsmarkt. …
VideoStudent (niet lerarenopleiding) -
Calepino: Handleiding om woorden toe te voegen
Calepino is een app om zelf een woordenboek bij te houden op de smartphone. Het gebruik is heel intuïtief, maar leerlingen of cursisten hebben er de eerste keer soms nog wat moeite mee. Dit document is een gebruiksaanwijzing over hoe woorden …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Organisatie, firma, vzw -
Auteur in de klas: Katia Van Cauwenberghe
Leesbevordering, taalvaardigheid en expressie zijn competenties, die gedurende het hele leven van pas komen. Logisch dat daaraan in het onderwijs de nodige aandacht besteed wordt.
Om deze competenties in de praktijk te stimuleren, staan talrijke tools …
AankondigingInburgering -
Docent NT2: Podcast
Al meer dan 25 jaar is Peter Schoenaerts actief in de wereld van het Nederlands. Hij gaf Nederlandse les aan anderstaligen in Leuven, New York en Jakarta, was projectleider Nederlands als vreemde taal bij de Taalunie en werkte mee aan een groot …
Audio (5)Organisatie, firma, vzw -
Een nieuwe wereld in 100 dagen: Boek
Als auteur van dit boek Een nieuwe wereld in 100 dagen ging Vera de voorbije drie jaar langs in scholen, open en gesloten instellingen, bij de meest uiteenlopende gezinnen en gemeenschappen en stelde honderden jongeren dezelfde vraag: Hoe zou de …
Fysiek materiaalAndere functie