16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
De Wonderlijke Wandeling met het monster van Puyenbroeck
Op de Wonderlijke Wandeling krijgen je 9- tot 14-jarige leerlingen wetenschappelijke (STEM) opdrachten en weetjes op zeven haltes. Bouw een minikamp dat stormen doorstaat in het speelbos, leer hoe windmolens draaien aan het Mola Molencentrum en …
tot
Nascholing of activiteit -
Natuurzoektocht, meer dan zoeken alleen
Je leerlingen voeren in kleine groepjes verschillende opdrachten uit en vinden zo hun weg in de natuur.
Op een actieve en speelse manier maken ze kennis met het leven in de natuur en gebruiken ze al hun zintuigen.
Ze werken o.a. met een kompas, …
tot, tot, tot, tot, tot
Nascholing of activiteit -
Water van alle kanten bekeken
Ontdek samen met je leerlingen de werking van een kleinschalig waterzuiveringsstation en maak kennis met het leven in en rondom de vijver.
tot, tot, tot, tot, tot
Nascholing of activiteitOrganisatie, firma, vzw -
In het oog van de storm
Kennen je leerlingen de SDG's of duurzame ontwikkelingsdoelen al? Na deelname aan dit programma kennen ze de theorie én weten de jongeren hoe ze zelf kunnen bijdragen.
Klimaatactie, de strijd tegen het verlies van biodiversiteit, duurzame …
tot, tot, tot, tot
Nascholing of activiteitOrganisatie, firma, vzw -
Een vijver, meer dan alleen water: Vijverbiotoopstudie
Je leerlingen onderzoeken het leven in en rond de vijver en maken kennis met verschillende soorten waterplanten en -dieren
tot, tot, tot, tot
Nascholing of activiteit -
Een bos, meer dan bomen alleen: Bosbiotoopstudie
Je leerlingen vergelijken twee bostypes die opmerkelijke verschillen vertonen. Ze leren hoe dit te verklaren is en ze ontdekken welke invloed bossen hebben op de klimaatverandering.
tot, tot, tot, tot, tot, tot
Nascholing of activiteit -
Is stilte een verdacht geluid?
Een combinatie van wetenschap, spel en beleving.
In dit veldwerkproject onderzoeken we de geluiden in de natuur en de menselijke omgeving op een wetenschappelijke manier.
tot, tot, tot, tot, tot
Nascholing of activiteit -
Vloethemveld, Natura2000 en Open Erfgoedsite
Geniet van een leerrijke natuur- en erfgoedbeleving.
De gidsen van Vloethemveld vzw zetten sterk in om natuur en geschiedenis van dichtbij te beleven en te onderzoeken en verwelkomen nu ook klassen. Ze werkten samen met de partners van het …
tot
Nascholing of activiteit -
De Wonderlijke Wandeling met audiogids door Gent
De Wonderlijke Wandeling leert je 9- tot 14-jarige leerlingen al onderzoekend Gent kennen. Op zeven haltes voer je STEM-opdrachten uit. Hoe meet je de hoogte van het standbeeld van Jacob Van Artevelde met zijn schaduw? Leer over kleuren in …
tot
Nascholing of activiteit -
Awel, dat lucht op!: Theater over jongerenproblematieken
Jongeren zitten dikwijls met vragen waar ze nergens mee terecht kunnen, niet bij hun ouders, niet bij hun vrienden, niet bij hun leraars. Het gaat over vragen waarbij ze zich echt heel ongemakkelijk voelen, over pesten, lichamelijke veranderingen, …
tot
Nascholing of activiteit -
Ik wil aanvaard worden zoals ik ben: Theater over gendergelijkheid
Ik wil aanvaard worden zoals ik ben, is een hartenkreet van jongeren die anders zijn, die eerst uit de verbazing en aanvaarding van hun anders zijn moeten geraken en dan hopen dat anderen dit kunnen en willen accepteren zodat zij, net als …
tot
Nascholing of activiteit -
Yes, ik ben niet verslaafd!: Theater over drugspreventie
Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is. Zodanig afhankelijk dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk, los kan laten. Het gedrag van de persoon is …
tot
Nascholing of activiteit