16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
ySKILLS: Toolkit
The toolkit is divided into five modules, each covering different aspects of digital competencies:
- What are digital skills?
- What do we know from research about digital skills?
- How do we measure digital skills?
- Survey results on digital skills among …
Translated by
Downloadable resource -
Guide to a school alcohol and drug policy
What is the best way for a school to deal with alcohol, illegal drugs, stimulants, psychoactive medication, gambling and problematic gaming? A School Drug Policy (DOS) offers the answer. This guide provides tools for drawing up a drug policy …
Translated by
Downloadable resource -
Overview SprintPlus
This overview shows all available tools to get started with SprintPlus. Use it digitally: click on the item you need and you'll be taken right there.
Translated by
Downloadable resource -
Music buddy: QR code with playlist with quiet music
A handy card for students who want to listen to quiet music during independent moments. New songs are regularly added to the playlist to keep it interesting and they can easily access them via the QR code.
Translated by
Downloadable resource (7)Teacher, ICT co-ordinator, … -
European Union: Map
Map of the European Union, Dutch (or in another European language), in A4 format.
You will find this information per country: flag, capital, area, population, currency.
You can download or order this map.
Translated by
Downloadable resource -
Digital assignments: Tools
Offering assignments digitally offers advantages in hybrid education or education for class groups where students are regularly absent due to illness, internship ...
It can provide a lot of structure for both the students and the teacher. In this …
Translated by
Downloadable resource (4)ICT co-ordinator -
SprintPlus: Checklist
Checklist to be used with SprintPlus 3 (Windows) and sprintplus.online.
What will the student learn while working with Sprint? What is already working, what will still be practiced?
Translated by
Downloadable resource (4) -
Media literacy: Policy tool
The Media Literacy Policy Tool helps your school draw up a media literacy policy. As a school, for example, you can develop a policy plan step by step, at your own pace, around themes such as cyber bullying, sexting, online identity or portrait …
Translated by
Downloadable resource (4) -
May plastic-free: Inspiration list
Soon Mei Plasticvrij will start again, an awareness campaign about the impact of our plastic consumption on the environment.
There are a lot of physical and digital educational materials to get started during this month on the use of plastic, waste, …
Translated by
Downloadable resource (4) -
Non-verbal class keeping, how do you do that?
How do you focus on non-verbal class keeping?
Follow the different steps to achieve the desired behavior.
If these steps are not sufficient, move on to verbal class holding using three sentences.Translated by
Downloadable resource (11)Teacher, Learning mentor -
Draw your plan poster with tips for the student
In this document you will find an adapted version of the Trek-your-plan poster, this as an enrichment to the original posters. Additional tips for students have been added.
Source: Trek-je-plan : Poster for self- direction in the classroom by …
Translated by
Downloadable resource (12)Teacher, Other -
Exercise-friendly playground: Playground brochure
Everyone can feel good on a movement-friendly playground. Everyone, that is the students of the school during the school day as well as all young people outside school hours. In order to realize this, there are a lot of points that you as a school …
Translated by
Downloadable resource (7)