-
Nomineer nu jouw Leraar van het Jaar 2024
Wie is jouw Leraar van het Jaar?
De impact van ‘aanstekers’ op school is enorm: leraren die in leerlingen en collega’s het vuur aanwakkeren en zo zorgen voor actie, vernieuwing en groei. Meteen iemand …ArtikelNieuw -
ReguLEER! Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren
In dit boek laten verschillende experts en ervaringsdeskundigen hun licht schijnen op het thema zelfregulerend leren.
Daarnaast vind je in de bundel verschillende interviews met docenten en schoolleiders over hoe zij zelfregulerend leren …ArtikelLeerkracht, Ander -
Een krachtige leeromgeving voor elke leerling: Observatie(wijzer) als startpunt
De leerlingenpopulatie op school wordt alsmaar meer divers op het vlak van behoeften en achtergronden.
In dit artikel wordt er dieper ingegaan op volgende vragen:
- Hoe kan je hier als leerkracht actief op inspelen?
- Welke klemtonen kan je in …
Artikel (5)Leerkracht -
Vier je directeur met deze gedichtenposter
Op 31 januari is het Dag van de directeur. Met de mooiste woorden van Joke van Leeuwen jullie waardering tonen? Via deze kant-en-klare poster hang je haar gedicht uit op je school. Zo ontdekt elke collega, ouder en leerling dat je directeur …
Artikel (10) -
Culturele diversiteit op school: Padlet
Deze Padlet is een collaboratief work in progress dat concrete voorstellen wil verzamelen om stappen te zetten richting antiracistisch onderwijs.
Ik nodig je uit om hierover in dialoog te gaan met elkaar. Leer bij, lees wetenschappelijke artikels en …
ArtikelLeerkracht -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
In dit artikel vind je naast een theoretische kadering van het onderzoek verschillende vragenlijsten om de beginsituatie rond leerzorg bij het beleidsteam in kaart te brengen.
Om het leerzorgbeleid en een bijhorend actieplan gericht te kunnen …
Artikel (8)Leerkracht -
Professionaliseringstrajecten voor schoolleiders onderzocht: De invloed van organisatorische en didactische factoren en hun wisselwerking om concrete schoolontwikkeling te triggeren
Dat schoolleiders vandaag erg onder druk staan en er een grote verantwoordelijkheid op hun schouders rust is een open deur in trappen. Dit verdient naast het besef ook erkenning én investering in kwaliteitsvolle …
Artikel (5)Leerkracht -
Concrete vragen om AI-programma's te evalueren, kiezen en gebruiken
Artificiële intelligentie (AI) kan helpen om leraren beter te laten lesgeven en te laten evalueren. En dus zo leerlingen ook beter te laten leren. Maar dan moet je eerst goed nadenken over hoe je ethisch met die AI-programma’s omgaat. …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Onderwijsinnovatie: Zes adviezen om je school in beweging te krijgen
Vernieuwing komt sowieso continu je school binnen. En als team wil je zelf ook onderbouwd innoveren. Maar waar haal je de tijd en energie? Wat met weerstand? En wat als het niet volgens plan loopt? Download dit e-book om je te …
Artikel -
Voorlopige richtlijnen voor meer teamgerichte ICT-coördinatie: Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijssysteem
Dit rapport is één van de resultaten van het tweejarige project ‘Digitale transformatie in het Vlaams onderwijs: hervorming van de ICT teams in scholen’
Het is de ambitie van het project om de taak van de ICT-coördinator …
Artikel -
Relevant internationaal beleid en praktijken: Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijssysteem
Het rapport beschrijft en vat het vergelijkende onderzoek samen dat door ons projectteam is uitgevoerd over internationale praktijken in de digitale transitie in het onderwijs, met een specifieke focus op ICT-coördinatoren en hoe hun …
Artikel -
Hoe omgaan met tekstschrijvende AI-programma's?
Ontdek de fascinerende wereld van AI-tekstschrijvers, dit zijn geavanceerde chatbots die bijvoorbeeld in verschillende talen vragen kunnen beantwoorden, teksten kunnen samenvatten of evalueren, gedichten en zelfs computerprogramma’s …
Artikel