-
ERK-berg: Hoe verloopt een traject Nederlands leren?
De ERK-berg geeft een duidelijk beeld van hoe een traject Nederlands leren (NT2) verloopt binnen de verschillende scholen. Met behulp van de ERK-berg kan je je eigen taalniveau of dat van je cliënt inschatten: je ziet wat een …
Artikel (6)Leerkracht -
Zelfsturend leren: Dit wil je weten als leraar
Zelfsturend leren is niet hetzelfde als de leerling zijn plan laten trekken. Er is een actieve rol voor de leraar voor, tijdens en na het leren. In dit artikel lees je:
- wat zelfsturend leren is;
- hoe je er van jong tot oud aan werkt;
- wat je rol als …
Artikel (76)Leerkracht -
Doordacht digitaliseren: 60 tips voor schoolleiderschap
Doordacht digitaliseren is ongetwijfeld een van de vele veranderprocessen waar je school op dit moment mee bezig is én de komende semesters nog mee bezig zal zijn. Als directeur, adjunct-directeur, IT-coördinator, TAC'er, zorg- …
Artikel -
Leidraad voor online vergaderen of overleggen
Een online vergadering vraagt hier en daar om een andere aanpak. Dit stappenplan helpt je om een online vergadering of overleg zorgvuldig voor te bereiden en uit te voeren. Je krijgt tips en aandachtspunten om jouw vergadering succesvol te …
Artikel (5) -
Werken met vrijwilligers: EPALE e-zine
Er zijn veel mensen in de EU die tijd willen vrijmaken om migranten en vluchtelingen te helpen die hun taal willen leren. Maar hoe kunnen vrijwilligers dit leerproces het beste ondersteunen? Hoe kunnen ze optimaal ingezet worden door organisaties …
Artikel -
Erkennen van Verworven Competenties: EPALE e-zine
In 2016 kwam de Europese Commissie met de aanbeveling ‘Upskilling pathways’. Daarin vroeg ze de lidstaten om flexibele opleidingstrajecten op te zetten om laagopgeleide volwassenen te begeleiden in het ontwikkelen en verwerven van de …
Artikel -
Dit was EPALE in 2017/2018, online en offline: EPALE e-zine
Het was druk voor EPALE de voorbije twee jaren. In een nieuw EPALE-zine een mooie selectie van alle activiteiten in 2017/2018, online en offline.
Artikel -
Handvatten i.v.m. radicalisering / polarisering voor hoger onderwijs en volwassenenonderwijs
De laatste jaren zijn we opgeschrikt door het geweld waartoe radicalisering in extremis kan leiden. De schaduw van radicalisering is ook zeer dichtbij ons Vlaamse en Brusselse onderwijs gekomen: door de aanslagen in Brussel op 22 maart 2016, maar …
Artikel -
ERK nog te weinig bekend in volwassenenonderwijs
De onderwijsinspectie stelt tijdens doorlichtingen geregeld vast dat leerkrachten het moeilijk vinden om de leerplandoelstellingen talen te interpreteren en te concretiseren. Leerkrachten zijn ook niet echt vertrouwd met het Europees …
ArtikelAndere functie -
Talensite bundelt krachten met andere websites
De talensite en een aantal andere websites met leermiddelen Nederlands hebben besloten de krachten te bundelen. In de nabije toekomst zullen de partners op zoek gaan naar mogelijke vormen van samenwerking en ondersteuning. Op die manier kunnen ze …
ArtikelAndere functie -
Het ERK en de eindtermen moderne vreemde talen
Bij de kadering van de eindtermen/ontwikkelingsdoelen in het ERK moeten een aantal belangrijke elementen vermeld worden. Vooreerst gaat het hier over de taalbeheersingsniveaus zoals die blijken uit de eindtermen. Dit zijn de minimumdoelstellingen …
ArtikelAndere functie