-
Taalstimulering Nederlands buiten de school: Inspiratiegids
Kinderen en jongeren die hun Nederlands versterken buiten de school, vergroten hun kansen in de maatschappij. In opvang en activiteiten in de vrije tijd kunnen we het ontspannende en creatieve potentieel van taal inzetten. Door het Nederlands in …
ArtikelNieuw -
Juan en Elisabeth, wie zijn ze en wat doen ze?: Lespakket
Lespakket met lees-, schrijf- en spreekopdrachten over twee personen, Juan en Elisabeth. De cursisten werken met z'n tweeën. Ze verwerken informatie over personalia, hun gezins- en woonsituatie, hobby's, werk, hun buurt. Ze leren ook hun …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Ander -
De gevaren van shoppingapps: Uitgewerkte les
Met deze les ervaren en leren je cursisten wat de gevaren zijn van shoppingapps.
Lesdoelen:
- De cursist weet wat shoppingapps zijn en ken de mogelijkheden en de risico’s ervan.
- De cursist kan een keuze maken over het gebruik van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Soft skills: Fiches
Een huishoudhulp dient heel wat persoonlijke en professionele vaardigheden te ontwikkelen. In deze fiches worden tien verschillende soft skills toegelicht, die elk op hun beurt bijdragen tot het versterken van huishoudhulpen in het uitoefenen van …
Downloadbaar lesmateriaal -
Werkvormenbingo: aan de slag met filmpjes en audio in je lessen
Audiovisueel materiaal: dat is méér dan kijken en luisteren. Filmpjes en audiofragmenten kan je op zoveel meer manieren inzetten in de les dankzij Het Archief voor Onderwijs.
Maar wat zijn al die mogelijkheden dan en hoe begin je eraan? …
Downloadbaar lesmateriaal -
Uitgesloten: Lesmateriaal bij de film
Lesmateriaal rond digitale inclusie / digitale exclusie, inclusief toegang tot de film 'Uitgesloten' - (30 min fictie) over dit thema.
- Word - ter voorbereiding.
- PPT - om les te geven.
Vraag eerst de toegang tot de film aan via mail of …
Downloadbaar lesmateriaal -
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
AI in onderwijs: Hoe verandert het een leeromgeving?
Welke AI-systemen worden gebruikt in het onderwijs, en met welk resultaat? Wie is er allemaal (in)direct betrokken in de ontwikkeling en het gebruik van die systemen, en met welke gegevens worden ze gevoed?
Dit kom je te weten in deze brAInfood, …Artikel -
Visietekst verantwoorde AI in het Vlaamse onderwijs
AI verantwoord inzetten en gebruiken in het onderwijs: het is geen koud kunstje. Deze visietekst geeft via zeven basisvoorwaarden een aanzet om een evenwicht te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten. Het is …
Artikel -
Zelfregulerend leren: Bouwen aan levenslange actieve leerders in jouw klas
Zelfregulerend leren is een populair begrip geworden in Vlaanderen en Nederland. Maar wat betekent het nu juist en waarom moet je er belang aan hechten tijdens jouw straffe lessen Frans, geschiedenis of eender welk ander vak?
Jeltsen Peeters is …
Artikel (5) -
Wat zet de hersenen van je leerlingen aan het werk en motiveert hen?
In de snel evoluerende wereld van het onderwijs staat Tommy Opgenhaffen, coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren aan Arteveldehogeschool Gent, aan de frontlinie van vernieuwende pedagogiek. In dit blogartikel onthult hij de …
Artikel (4) -
Trage leerders in de klas: Hoe ga je ermee om?
Dit artikel gaat over de aanpak van trage leerders in je klas. Welke vooroordelen zijn er over hen? Waarom leren zij traag? Hoe kan je jouw les aanpassen aan trage leerders?
ArtikelLeerkracht