-
Hoe mild moet je na een verlieservaring zijn voor leerlingen?
Experte Lies Scaut vertelt hoe je het best kan omgaan met leerlingen die te maken hebben met een verlieservaring. Ontdek nog veel meer materiaal over het thema rouwen en herinneren via Sidekick Sam Academy.
VideoGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Reactiecirkel seksueel misbruik
Hoe reageer je als leerkracht wanneer iemand je vertelt dat hij of zij seksueel misbruik heeft meegemaakt? Of wat als een persoon uitspraken doet die je het vermoeden geven dat er seksueel misbruik heeft plaatsgevonden? Ga je meteen vragen …
Video (3)Leerkracht, Ander -
Redelijke aanpassingen: Een zoektocht naar gepaste oplossingen
Een video van Ouders voor inclusie over de tool redelijke aanpassingen.
Deze tool dient om samen met de ouders redelijke aanpassingen te formuleren of om bestaande redelijke aanpassingen te herdenken.VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Redelijke aanpassingen: Kennisclip
Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften die gewoon onderwijs volgen hebben recht op redelijke aanpassingen.
In deze video van Ouders voor inclusie en Steunpunt voor inclusie geven ze antwoorden op de vragen:
- Wat zijn redelijke aanpassingen? …
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Taalactiverend en -stimulerend Nederlands leren
DocAtlas vroeg een aantal deskundigen inzake spelend taal leren om te vertellen over hun favoriete (speel)leermateriaal. De filmpjes variëren in duur van 5 tot 25 minuten. De materialen die men in de filmpjes bespreekt zijn bijna altijd te …
Video -
TOS vanuit een neuropsychologisch perspectief
Bij sommige kinderen verloopt de taalontwikkeling niet goed. Er is mogelijk sprake van TOS, een taalontwikkelingsstoornis. In het filmpje nemen je ze mee door de complexiteit van TOS vanuit een neuropsychologisch perspectief. Dit perspectief maakt …
Video (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Onderwijs (en taal) aan vluchtelingen uit Oekraïne: Webinar
Zijn er Oekraïense kinderen bij jou op school? Wat is de impact hiervan op leren en lesgeven? Hoe voel jij je tegenover leerlingen die moeite hebben om jou te verstaan en om zichzelf duidelijk te maken?
Deze webinar van het European Centre for …
VideoLeerkracht, Ander -
Herken de kenmerken van een taalontwikkelingsstoornis
Hoe herken ik TOS?
Praat je kind nog niet of heeft je kind moeite met praten of het begrijpen van taal? Het kan zijn dat je kind een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft.Video (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Iedereen Telt Mee - Zorg voor álle leerlingen: Video met uitleg
Iedereen Telt Mee is een deelsite van KlasCement.
Deze deelsite verzamelt leermiddelen om te werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en geeft enkele inspirerende collecties om aan de slag te gaan met diversiteit in de klassen.
In dit …
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kijken achter het gedrag van een kind
Wanneer kinderen gedrag vertonen dat wij lastig of ongewoon vinden, dan is er vaak iets aan de hand, wat ze niet op een andere manier kunnen duidelijk maken.
Els Pronk licht in dit fragment toe dat je ook anders kunt kijken, áchter het …
Video (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sensorische producten
In deze video geeft Sanne, een twintiger met ASS, haar mening over zes producten:
- blikje putty,
- tangle,
- stretchy luiaards,
- bubbel zandloper,
- uittrekbaar touw,
- puffer egel.
VideoLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Filmpje over autisme
Een filmpje voor leraren door leerlingen met autisme.
Video (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner