LE-model: Sociale interactie en coöperatief leren (fiche 5 van 5)


Door middel van sociale interactie, samenwerking en discussie kan het denkproces geactiveerd worden en leren leerlingen vanuit verschillende standpunten naar situaties kijken. Deze samenwerking verloopt tussen leerlingen van dezelfde leeftijd, maar ook tussen leerkracht en leerling. Dat denken vanuit verschillende perspectieven vergroot het conceptueel kader waardoor transfer gerealiseerd wordt. Coöperatief of samenwerkend leren heeft in de eerste plaats een positieve invloed op de cognitieve en sociale ontwikkeling van kinderen. Daarnaast kan coöperatief of samenwerkend leren bijdragen tot de ontwikkeling van denkvermogens van leerlingen, het leren oplossen van problemen, de integratie en toepassing van kennis en het stimuleren van actief mondeling taalgebruik. Ten slotte kan via coöperatieve leergroepen beter worden ingespeeld op individuele verschillen tussen de leerlingen.

Deze didactische hulpfiche bevat suggesties voor de klaspraktijk.
Zie ook de andere 4 hulpfiches die verbonden zijn aan het LE-model.

Meld aan of registreer om dit leermiddel volledig te bekijken

Registreren vraagt maar één minuut.
Leraren delen lesmateriaal en -inspiratie met jou
  • gratis lesmateriaal;
  • voor alle leeftijden en vakken;
  • makkelijk doorzoekbaar op lesonderwerp.
Registreer   Veilig en gratis
Je bent al lid?
Leerkracht

Ontdek ook